La Favb dóna suport al manifest El tramvia clau de volta del nou model urbà

Autor: 

La Federació d'Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (Favb) s'adhereix al manifest El tramvia clau de volta del nou model urbà. El manifest és producte del debat creat en el marc de la Conferència Internacional Tramvia-Ciutat que es va celebrar la setmana passada a la Universitat Politècnica de Barcelona.

El vicepresident de la Favb Albert Recio va participar en la jornada Les capacitats del tramvia com a resposta a les demandes socials i ambientals. Podeu seguir la seva intervenció en aquest enllaç.

El tramvia clau de volta del nou model urbà

Les ciutats concentren cada dia un percentatge més alt de la població mundial. Homes i dones s’hi apleguen atrets per les oportunitats de convivència, treball, formació, cultura i lleure que ofereixen. Però sovint aquestes avantatges van acompanyades d’importants reptes en l’habitatge, en la mobilitat, en la contaminació de l’aire, i en la salut de les persones.

Per donar-hi resposta, a moltes ciutats del mon s’han dissenyat polítiques urbanes destinades a millorar la qualitat de vida de les persones. Una d’aquestes polítiques es la que fa referència a la mobilitat, aspecte clau per a garantir el dret dels ciutadans a la plena accessibilitat a tot el territori, així com per restablir la qualitat de l’aire i per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic.

El foment de la mobilitat no motoritzada és una eina fonamental del nou model, la qual cosa comporta un important esforç per recuperar, en quantitat i en qualitat, l’espai urbà per a l’ús prioritari de vianants i de ciclistes.

L’altra prioritat dels municipis rau en la implementació d’uns sistemes integrats i eficients de transport públic col·lectiu, que garanteixin l’equitat i esdevinguin plenament competitius respecte al vehicle privat, contribuint a accelerar el canvi modal imprescindible per assolir una mobilitat més sostenible.

Els nous sistemes tramviaris que connecten el centre de les ciutats amb els barris i amb les poblacions metropolitanes, constitueixen un poderós instrument tant de cara la recuperació de l’ús cívic de l’espai urbà com per a disposar d’un mode de transport eficient, amigable i de fàcil coordinació amb la resta de modes, especialment amb la xarxa de bus urbà i amb el metro. El tramvia suma a la seva capacitat de transport un baix consum energètic.

S’han constatat resultats molt positius de la implantació de noves xarxes tramviàries a moltíssimes ciutats d’arreu del món, aconseguint una mobilitat més sostenible, creant uns espais urbans d’alta qualitat i lluitant amb èxit contra la contaminació atmosfèrica.

Per això cal un compromís ferm per impulsar aquest mode de transport en el marc de les polítiques de ciutat, així com continuar intercanviant experiències i aprenentatges de cara a millorar els processos d’implantació de les noves línies de tramvia

Secció: