Que la protesta ciutadana torni a omplir els carrers

La Favb dóna suport a la jornada de protesta social que, promoguda des d’assemblees de barri i diferents corrents sindicals, se celebrarà aquest dissabte, 23 de febrer, al centre de la ciutat. Convidem les AVV a que se sumin, segons les preferències o afinitats de cadascuna, a les marxes que han de confluir a la tarda a la plaça de Catalunya.

A hores d’ara, ja és gairebé sobrer explicar les raons de la indignació ciutadana. Als estralls d’una crisi devastadora, provocada per la cobdícia del poder financer, s’afegeixen retallades, privatitzacions, violència institucional i corrupció generalitzada. Un impressionant desplegament policial per desnonar una dona de 85 anys a la Corunya… el mateix dia en què Bárcenas torna d’esquiar al Canadà i una altra dona, desesperada, es cala foc en una oficina bancària de Castelló.

Vet aquí on hem arribat. La resistència del veïnat solidari i l’objecció de consciència dels bombers, primer a Galícia i l’endemà a Catalunya, ens indiquen, però, on volem i on podem anar.

Amb una democràcia captiva i gangrenada, vivim una profunda crisi de l’ordre imperant. Una eixida, favorable a la majoria social, només pot sorgir de la seva pròpia mobilització, de la seva capacitat d’esbossar un nou horitzó de justícia, trasbalsant tot l’escenari polític. El franquisme va morir al carrer. Del carrer sorgirà també l’embranzida d’un nou procés democràtic.

Per això acompanyarem aquest dissabte les nombroses reivindicacions que es faran sentir a la ciutat. I, enmig de totes, volem subratllar dues causes que ens semblen avui emblemàtiques: la readmissió d’en Marcos, acomiadat de Telefònica per baixa mèdica, i l’exigència de justícia per a Ester Quintana, ferida per un projectil dels antidisturbis el dia de l’última vaga general. La lluita pels drets laborals i les llibertats civils forma part de la història del moviment veïnal. Però, sobretot, és la clau del futur de totes i tots nosaltres.

Des de la Favb convidem, doncs, la ciutadania a fer sentir la seva veu. Alhora, conscients que endeguem un camí llarg i complex, volem fer una crida per aconseguir, per damunt de les nostres diferències, crítiques i legítims debats, la més àmplia unitat del moviment obrer, de les entitats democràtiques, dels moviments socials… Només així forçarem els canvis que necessitem.

Barcelona, 20 de febrer de 2013