Terrasses: Per un procés participatiu més enllà de la comissió 'd'experts i il•lustres'

El gremi de restauració de Barcelona continua amb la seva campanya mediàtica i de pressió política (els partits de l’oposició CiU, PP i C’S, fent-se portaveus dels interessos del gremi, van forçar un ple extraordinari) per generar un estat d’opinió favorable als seus interessos econòmics; interessos legítims, però privats i amb afany de lucre. Per això ha tornat a fer un cop d’efecte amb la presentació, dimecres passat, d’una comissió d'experts en diversos àmbits -“barcelonins il•lustres”,- amb l’objectiu de debatre els aspectes més controvertits de l'ordenança de terrasses i els resultats de la qual seran recollits en un llibre blanc.

Amb paraules del director general del gremi, Roger Pallarols. “L'objectiu és aconseguir un marc jurídic que no escanyi un dels principals sectors econòmics de Barcelona” i “trobar una solució bona per als interessos de la ciutat”. Amb aquestes paraules, el senyor Pallarols pretén legitimar com a interessos de la ciutat els beneficis obtinguts per l’explotació econòmica i privativa de l’espai públic.

Per tant, el missatge que es vol donar a la ciutadania és clar: la revisió de les ordenances ha d’obviar les problemàtiques de convivència i de deteriorament de l’espai públic (problemàtiques que els barcelonins “no il•lustres” podríem recollir en un llibre negre), atesa la proliferació indiscriminada de terrasses per aquest suposat bé superior que suposaria l’activitat econòmica de la restauració.

Així, doncs, una ordenança que garanteixi el dret al descans, reduint els horaris vigents; el dret a la salut, declarant les terrasses tancades espais lliures de fum; el dret al medi ambient, implementant criteris de sostenibilitat ambiental; el dret a l'espai públic per a la ciutadania, acotant el nombre màxim de terrasses en places, rambles i passejos; el dret a la seguretat, a la mobilitat i a l’accessibilitat, establint unes distancies mínimes entre les terrasses mobiliari urbà, arbrat i altres elements; al descans del veïnatge, fins i tot incrementant les sancions (actualment, l’import per aquests tipus d’infraccions, si són molt greus, oscil•la entre 175€ a 900€) i evitant una ocupació excessiva de l'espai públic… Val a dir, una ordenança que pretengui preservar el dret a la ciutat, estrangularia un dels principals sectors econòmics de Barcelona (però no els barcelonins “no il•lustres”).

Finalment, ens preguntem si la presència de dos regidors de l’equip de govern municipal en la presentació d’aquesta comissió ciutadana d’il•lustres comporta el seu l’aval a la mateixa. La Favb considera que és a l’Ajuntament a qui correspon liderar un procés participatiu, obert a tota la ciutadania, tal com ho ha fet en altres assumptes cabdals que tenen efectes en la vida de veïnes i veïns, com ara el PEUAT o la constitució del Consell de Turisme i Ciutat.

Any: 
2016