Per un nou decret llei valent i pel dret real a l’habitatge digne!

El passat 2 d’abril, les entitats socials impulsores del 30% d’habitatge protegit i de la ILP Habitatge – Llei 24/2015 ens vam reunir amb tots els grups del Parlament de Catalunya per traslladar-los la nostra valoració inicial del nou Decret-Llei 5/2019 d’habitatge i escoltar les seves opinions al respecte.

Com ja vam expressar dies abans en una roda de premsa just davant del Parlament, el decret creuava vàries “línies vermelles” no acceptables i per tant vam plantejar la necessitat de tirar-lo enrere, tornant a la casella de sortida a través de la redacció d’un de nou comptant amb la participació de la ciutadania i tenint presents la realitat existent i les mancances del text que hi havia sobre de la taula.

Estem parlant d’una norma feta des del secretisme i sense la veu de les entitats que han engegat mesures que el decret diluïa o modificava a la baixa, com és el 30% d’habitatges protegit o la pròpia Llei 24/2015, amb efectes tant greus i concrets com, entre d’altres i com a més destacats:

1- L’encariment de l’habitatge de protecció oficial (HPO) per barris, buidatge artificial de la llista d’espera i falta de mesures inequívoques perquè tot l’HPO sigui de lloguer i indefinit.

2- Una menor garantia de reallotjament en cas de desnonament i una reubicació en allotjaments temporals inexistents a dia d’avui, sense dotació pressupostària perquè els Ajuntaments els facin.

3- Un índex de preus que no anava més enllà d’un simple exercici de transparència que ni tan sols limitaria els preus de lloguer, amb el problema actual d’expulsió de veïnes a les grans ciutats.

A les reunions de la setmana passada, amb els grups parlamentaris hi havia un sentiment comú majoritari de refer i començar de nou amb un Decret que aglutini les entitats socials que venim treballant i fent propostes que funcionen tant a nivell local, autonòmic com estatal.

És per això que volem posar en valor el pas de retirar el decret llei fet pel Govern, alhora que l’emplacem a començar a treballar per fer-ne un de nou que inclogui les propostes i solucions de la ciutadania. Volem recordar que seguim liderant el rànquing de la vergonya de desnonaments (55 al dia a Catalunya) amb una llista d’espera de més de 1.500 persones. I més de 125.000 demandants per un habitatge protegit, mentre el parc públic no arriba al 2% del total.

Acostumem a treballar més des de la iniciativa pròpia, tant al carrer com en iniciatives legislatives (ILP Habitatge – Llei 24/2015, el 30%…), que reaccionant a mesures institucionals, però en aquest cas no vam poder quedar-nos al marge del debat que plantejava el decret, ja que es posava en risc el model del poc habitatge protegit que tenim i els avenços de les lleis d’impuls ciutadà en el camp de l’emergència.

A partir cal treballar en un nou decret llei que no retalli el dret a l’habitatge, sinó que el protegeixi i que posi a cooperar les administracions per garantir-lo, amb els recursos que es mereix. Necessitem avenços reals pel dret a l’habitatge i no ens podem permetre passos en fals!

Exigim mesures urgents per acabar amb l’emergència, i estructurals per posar els ciments d’un model amb dret a l’habitatge que deixi enrere per sempre la bombolla i ens equipari als països més avançats. Amb les entitats socials serà possible!

Confiem que els grups parlamentaris i el Govern en els propers dies es posin en contacte amb nosaltres per poder treballar conjuntament en un nou decret llei que atengui a les necessitats urgents i estructurals de la gent en relació a un veritable dret a l’habitatge digne i adequat.

Defensem el dret a l’habitatge i a les ciutats!

Observatori DESC, Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, Favb, Sindicat de Llogaters i PAH-Barcelona