Tel.: (+34) 93 412 76 00

Barcelona no està en venda. No a la Fórmula Fum

Rebutgem l’exhibició de Fórmula 1 al centre de Barcelona que prioritza un model de ciutat basat en grans esdeveniments i la cultura del motor per davant de la salut i el benestar del veïnat.

El dimecres 19 de juny, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya ocuparan el Passeig de Gràcia de Barcelona per realitzar una exhibició de Fórmula 1 on els vehicles cremaran roda i circularan fins a 100km/h. Els dies previs també hi haurà activitats relacionades que ocuparan la plaça de Catalunya.

Denunciem que aquest tipus de macro esdeveniments promouen i construeixen un model econòmic i de ciutat contrari al benestar del veïnat. La ciutat no pot ser escenari per a competicions de motor, amb fum, soroll, velocitat i milers de visitants. Al Vallès ja fa anys que ho pateixen cada vegada que hi ha curses a Montmeló i,, en comptes de posar-hi remei es traslladen aquestes externalitats també a Barcelona.

L’Organització Mundial de la Salut i l’Agència de Salut Pública de Barcelona expliquen l’impacte de la mala qualitat de l’aire i el soroll a la salut de les persones que són causa de moltes de les malalties que patim: asma, trastorns del son, malalties cardiovasculars, naixements prematurs, càncer, ictus, diabetis, etc. fins provocar la mort prematura de 2.000 persones cada any.

Cal afegir que el Tribunal Superior de Justícia Europea ha emès una sentència condemnatòria per no complir els límits de contaminació durant 10 anys. La directiva s’està actualitzant amb valors molt per sota dels actuals nivells a Barcelona i que s’hauran de complir el 2030.

Davant d’aquesta problemàtica, s’han de fer grans esforços econòmics i canvis substancials d’hàbits per part dels ciutadans i l’administració. És necessari imposar restriccions en la mobilitat i, en concret, sobre els vehicles que poden circular per la ciutat. És incongruent que les administracions organitzin un esdeveniment de promoció de la Fórmula 1 enviant un missatge contradictori a la ciutadania.

Altrament, en un moment de saturació turística i de malestar ciutadà per la privatització d’espais públics, la ciutat no pot seguir apostant per un model de macro-esdeveniments que centra tots els seus esforços en atraure encara més turistes i visitants. Barcelona ha de deixar de ser una ciutat aparador per tornar a ser per a les seves veïnes.

Amb l’aprenentatge de la crisi sanitària i econòmica viscuda durant la pandèmia i en el context d’emergència climàtica i energètica que vivim actualment, és necessària una diversificació de l’economia per reduir la dependència del sector turístic i de la mobilitat basada en la combustió. No obstant, esdeveniments com aquest ens porten en el sentit oposat.

Finalment, cada any hi ha més de 8.000 víctimes en sinistres de trànsit a Barcelona. El principal factor que determina la gravetat de les ferides és la velocitat. Mentre que les administracions diuen apostar per la Visió 0, on no hi hagi cap víctima de trànsit al 2050, i es treballa en reduir la velocitat a 30km/h en tots els nuclis urbans, aquesta exhibició promou la conducció temerària i la velocitat. La importància d’una bona educació vial queda reduïda a res si el que es promou des de l’Ajuntament són actituds contràries.

En definitiva, rebutgem la celebració de l’exhibició de Fórmula 1 a la ciutat, d’igual manera que rebutgem altres macro esdeveniments que no prioritzen la qualitat de vida del veïnat.

Aquest esdeveniment és contrari a moltes de les pròpies estratègies de l’Ajuntament i la Generalitat quant a la reducció de la contaminació, el soroll i la reducció de la sinistralitat, al mateix temps que promou la marca Barcelona, que afavoreix la pressió turística, la gentrificació i, en definitiva, l’expulsió de les veïnes de la seva ciutat.

És un despropòsit que en una ciutat amb tantes necessitats socials i ambientals es destini un milió d’euros a finançar aquest esdeveniment. Aquest fet és una mostra de l’actual aposta per la indústria del motor, circuit de Montmeló inclòs, altament subvencionada ignorant que la necessària transició ecosocial requereix un canvi radical de paradigma en mobilitat.

Les entitats signants demanem a l’Ajuntament i la Generalitat que prioritzin les polítiques que garanteixen i prioritzen la salut i el benestar del veïnat, per sobre de la captació de més visitants i el model de macroesdeveniments que s’està promovent.

Per tant, demanem:

• Establir polítiques per evitar la gentrificació i l’expulsió del veïnat de la ciutat.

• Treballar per la diversificació econòmica per no dependre del sector turístic 

• Prioritzar i fer inversió en la mobilitat activa i sostenible, per aconseguir uns nivells de qualitat de l’aire i soroll que siguin saludables per a la ciutadania

• Promoure un model de ciutat que redueixi el turisme i per tant les emissions de contaminants que contribueixen al canvi climàtic.

• Aturar la celebració de macroesdeveniments finançats amb diner públic i que no son necessaris per la ciutat. 

• Prioritzar la seguretat viària per aconseguir cap víctima en sinistres de trànsit a la ciutat, promovent una reducció de la velocitat.

• Protegir l’espai públic per evitar usos privats i promoure el seu ús comunitari

I per tot això, convoquem a la ciutadania a una protesta el proper dimecres 19 de juny a les 17:30h al carrer Aragó amb Balmes.

Entitats i plataformes adherides al manifest

  1. AFA Escola els 30 Passos
  2. AFA Àngels Garriga
  3. AFA Anglesola
  4. AFA de l’escola pública Auró
  5. AFA Diputació
  6. AFA Escola de la Concepció 
  7. AFA Escola els Llorers
  8. AFA Escola Llacuna del Poble Nou, Comissió de Mobilitat i Sostenibilitat
  9. AFA Escola Pere Vila Barcelona
  10. AFA Institut Escola Eixample, Comissió Verda
  11. AFA Institut Escola Projecte
  12. AFA Escola Torrent de Can Carabassa
  13. AFA Font d’en Fargas 
  14. AFA Joan Miró 
  15. AFA La Muntanyeta
  16. AFA Miralletes
  17. AFA Mn Jacint Verdaguer
  18. AFA Montseny
  19. AFA Rius i Taulet
  20. AFA Xirinacs
  21. AFI Escola Entença
  22. Alcaldia de la Bicicleta de Barcelona 
  23. Amigues de la Massa
  24. AMPA INS Ernest Lluch
  25. Artibarri 
  26. Assemblea Catalana per la Transició Ecosocial (AcTe)
  27. Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic (ABDT)
  28. Associació Bicihub
  29. Associació feminista Amigues de l’Olivera 
  30. Associació Fotomovimiento
  31. Associació Germanetes Jardins d’Emma 
  32. Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)
  33. Asociacio Qigong Andalucia
  34. Associació Trinitat Uneix
  35. Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC)
  36. Ateneu del Raval
  37. Ateneu La Base
  38. AV de Sarrià
  39. AV Som Barri de Vallcarca
  40. AV de Trinitat Nova 
  41. AVV del Clot-Camp de l’Arpa
  42. AVV de la Dreta de l’Eixample
  43. AVV de Porta
  44. AVV del Barri Gòtic
  45. AVV d’Horta
  46. AVV de Zona universitària
  47. AVV el Poblenou
  48. AVV Esquerra Eixample
  49. AVV Fort Pienc
  50. AVV J. Maragall del Guinardó
  51. AVV Park Güel-Salut-Sanllehy
  52. AVV Sagrada Família 
  53. AVV Sant Andreu de Palomar
  54. AVV Prosperitat
  55. Barcelona en Comú 
  56. Bicicleta Club de Catalunya (BACC)
  57. Biciclot SCCL
  58. BiciMaragall
  59. Bike Vidrera
  60. Bicibús Ciutat Vella
  61. Bicibús Eixample
  62. Bicibús Guinardó 
  63. Bicibús Sarrià
  64. Casal de Joves la Dreixa
  65. Catalunya Camina
  66. Centre Social de Sants
  67. Cicliques
  68. City Lab Barcelona (ICTA-UAB)
  69. Constituents per la Ruptura (CxR)
  70. Cooperativa Germinal 
  71. Coordinadora d’AFAs de Gràcia
  72. Coordinadora d’entitats pel Teatre Arnau
  73. CUP Barcelona
  74. Ecologistes en Acció de Catalunya
  75. Eixample Respira
  76. El globus vermell, associació cultural
  77. El Guaret, grup de consum ecològic
  78. Entrepobles
  79. Famílies Pel Clima Barcelona 
  80. Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (Favb)
  81. Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta (FEM BICI)
  82. Fem Sant Antoni
  83. Foodcoop BCN, Supermercat Cooperatiu i participatiu
  84. Forn de teatre Pa’tothom
  85. Fundació Mobilitat Sostenible i Segura
  86. Greenpeace
  87. Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana (GIXSU)
  88. Guerrilla Raval
  89. Horts Comunitaris de Can Masdeu 
  90. Iaioflautas
  91. Jovent Republicà Barcelona
  92. Jovent Republicà de l’Eixample
  93. Joves de Barcelona en Comú 
  94. Joves Ecosocialistes
  95. La Fàbrica Sccl 
  96. Maragall Respira
  97. No Ens Vendreu La Moto – Aturem el Circuit
  98. PAICAM Maresme
  99. Papers i Drets per a Tothom
  100. Periferia Beat Festival
  101. Plataforma Bici Augusta
  102. Plataforma Consell de Cent Verd i Viu
  103. Plataforma No a la Copa Amèrica
  104. Prevenció d’Accidents de Trànsit (P(A)T)
  105. Procés Constituent
  106. Rebel·lió o Extinció Barcelona 
  107. Revo Prosperidad Sostenible
  108. Revolta Escolar
  109. Sant Martí Respira 
  110. Societat Catalana de Salut Ambiental (SOCSA)
  111. Taula Oberta de Trinitat Nova 
  112. Traç-Centre d’Expressió Plàstica
  113. Transductores
  114. Userda 9 Cooperativa de consum ecològic i responsable
  115. VULNUS arts vives i recerca
  116. Xarxa Consum Solidari
  117. Xarxa CooperaSec
  118. Xarxa Veïnal Contra el Soroll (Xavecs)
  119. Xarxa Veïnal del Raval
Favb.cat