La nostra Plataforma es referma en el manteniment de la ronda Sant Antoni com un espai pacificat per als vianants, una realitat que hem gaudit de facto ja fa més de quinze anys. Defensem fermament el projecte de remodelació de la ronda Sant Antoni sorgit d’un procés participatiu totalment obert, organitzat per l’Ajuntament de la nostra ciutat. Aquest projecte es va aprovar al plenari municipal, licitar i adjudicar, i ara s’hauria d’estar duent a terme sense canvis. Els tècnics de l’Ajuntament i de BIMSA van ser-hi en tot moment al llarg del procés participatiu, actualitzant-ne els plànols i fent les aportacions tècniques segons les normatives. A més, la Comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament va ratificar el juny de 2024 el projecte licitat amb els vots a favor de BeC i ERC, en contra de PP i Vox i l’abstenció de PSC i JxCAT.
Volem recordar el compromís municipal de convocar periòdicament la comissió de seguiment, per fer seguiment de les obres i resoldre possibles qüestions que poguessin sorgir. Cal aclarir que una comissió de seguiment no és, en cap cas, una comissió informativa per anunciar canvis acordats unilateralment amb algunes entitats o veïns de manera privada, i que impliquin la modificació substancial del projecte consensuat, licitat i adjudicat.
Manifestem la nostra preocupació i el nostre rebuig respecte a les actuacions de l’actual equip municipal del PSC pel que fa a les obres a la ronda Sant Antoni. Sembla que s’ha optat per ignorar una bona part dels acords i també a una part de les entitats i el veïnat que va participar en el procés, imposant canvis que impediran i dificultaran que la ronda continuï essent l’espai de trobada veïnal i de gaudi que tots dos barris (Raval i Sant Antoni) necessitem. Els canvis que considerem substancials i no només ‘ajustos’:
- 1r tram. La permuta entre els punts de càrrega i descàrrega (ara al costat Raval) i el carril bus, on es canvia el paviment de pedra per l’asfalt per, segons diuen, facilitar el pas dels busos (en contradicció amb el projecte de les Rambles, per on circulen força més busos i es manté la pedra), permetent-hi també el pas de vehicles. És a dir, el bus més les furgonetes de repartiment per a la càrrega i descàrrega, i els vehicles privats.
- 2n tram (que hauria de ser totalment pacificat, amb la plaça del Pes de la Palla inclosa): sortida de vehicles del carrer Sant Gil cap a Riera Alta i el carril bus, Tamarit; accés amb vehicle al veïnat del costat Sant Antoni per Casanova, i canvis a la plaça del Pes de la Palla que afecten l’espai de jocs pels infants, distribució d’arbrat, tipus de sol, etc.
Pensem que aquests canvis, si s’acaben produint, afectaran la circulació a l’interior del Raval, incrementant-ne el pas de vehicles, i congestionaran la cruïlla entre Ronda, Villarroel, Tamarit, Riera alta. Cal subratllar que no s’ha fet cap estudi de mobilitat que els justifiqui. D’altra banda, la ronda que defensem com a l’espai pacificat per als vianants i de trobada entre el Raval i Sant Antoni queda molt malmesa, ja que els canvis unilaterals impliquen la pèrdua d’espai de convivència, gaudi veïnal i espais de jocs per als infants.
No és acceptable que es facin canvis al projecte licitat perquè alguns grups i persones, que prioritzen els seus interessos per damunt del bé comú i la salut del veïnat, amenacin de dur-lo als tribunals. Considerant, a més a més, que el projecte ha estat aprovat tres cops. Indignats/des i decebuts/des, defensem que tot el que s’ha acordat democràticament, en processos participatius i pressupostos participatius, amb l’Ajuntament de Barcelona s’ha de respectar i executar sense ‘ajustos’ a posteriori, malgrat que la normativa legalment ho permeti. També reclamem que l’Obrim carrers es faci a la ronda els caps de setmana.