Document signat per les entitats que formen part de la Plataforma Diagonal per a Tothom.
I. LA DIAGONAL ACTUAL NO FUNCIONA I PERJUDICA TOTS ELS CIUTADANS, TINGUIN VEHICLE O NO
1) La congestió de vehicles empitjora la mobilitat urbana i la qualitat de vida dels veïns i veïnes. La Diagonal actual és un dels carrers amb més congestió, contaminació acústica i soroll de la ciutat. Només a l’àrea metropolitana moren cada any més de 3.000 persones com a conseqüència de la mala qualitat de l’aire: 70 vegades més que en accidents de trànsit a Barcelona!
2) Cal actuar sobre la Diagonal per evitar que el seu col·lapse s’encomani altres vies de l’Eixample. Els models de trànsit confirmen que si no intervenim el problema a temps, el tap viari de la Diagonal s’estendrà per altres carrers de la ciutat en format de més cues i el consegüent increment del soroll i de la contaminació ambiental. Es calcula que Catalunya perd l’1,5% del seu PIB en congestió.
3) L’accidentalitat viària de la Diagonal és un 141% superior a la mitjana de la ciutat. El valor mitjà d’accidentalitat a Barcelona és de 669 accidents per cada milió quilòmetres recorreguts, mentre que a la Diagonal és de 1.547. Igualment, els atropellaments a la Diagonal són un 45% superiors a la resta de la ciutat per cada vehicle i quilòmetre recorregut. Es calcula que Catalunya perd el 4% del seu PIB en accidents de trànsit.
4) El carril bus està esgotat per col·lapse i lentitud. La saturació i la lentitud del carril bus de la Diagonal és una evidència estudiada i no dóna un bon servei als ciutadans. Per més autobusos que s’afegeixin, aquests s’acumulen a les parades i a les cruïlles generant el temut “efecte acordió”, un fenomen segons el qual els primers vehicles retenen la bona marxa dels que van després. La velocitat comercial de bus a la Diagonal és de 8 km/h. Al carril bus de la Diagonal la capacitat de transport està contraposada amb la seva agilitat.
5) L’espai públic és de mala qualitat. La Diagonal és l’espai obert més important a l’Eixample, un districte que pateix una mancança important d’espais verds. La Diagonal actual està trinxada per tres calçades i ocasiona conflictes entre vianants i ciclistes, obligats a compartir un espai escàs i precari. Precisament els vianants són la forma de mobilitat més important de l’avinguda i la més perjudicada amb l’actual esquema, ja que mig milió de desplaçaments a preu s’han de fer diàriament travessant en males condicions la Diagonal. Dels 50 metres de façana a façana, 44 són de cruïlla en alguns punts! Per a la xarxa ciclista aquesta és una via fonamental, ja que travessa la ciutat sencera amb un pendent molt suau.
II. NOMÉS ES POT EVITAR EL COL·LAPSE DE LA CIUTAT AMB MÉS MOBILITAT NO MOTORITZADA I MÉS TRANSPORT PÚBLIC
6) La mobilitat en vehicle privat no s’ha de desviar pels carrers de l’Eixample, sinó transformar cap a mitjans de més capacitat. Només un 8% del trànsit que entra per la Diagonal (Zona Universitària) realitza el recorregut fins a més enllà de Pau Claris. Aquesta mobilitat, per ser de curta durada, és més fàcilment transferible cap al transport públic i la mobilitat no motoritzada. Però per fer-ho cal millorar de forma significativa l’oferta de transport públic i la qualitat de la mobilitat no motoritzada dins i fora de la Diagonal, ja que molts desplaçaments només utilitzen la Diagonal com a via de pas.
7) És imprescindible reforçar el transport públic dins i fora de la Diagonal. El tramvia i l’autobús són l’espina dorsal dels trajectes de curta i mitja durada:
- Dins de la Diagonal, és imprescindible la unió del Trambaix i del Trambesòs. Amb una ocupació de carrer similar al carril bus i gràcies al guiatge ferroviari, el tramvia assoleix la capacitat de transportar fins a 16.000 persones en ambdós sentits sense minva de la rapidesa. Aquest flux és equivalent al que ofereixen vuit carrils de vehicles privats en congestió, però sense cap contaminació i estalviant molta energia! Amb una capacitat de 440 persones, cada tramvia podrà aturar-se a les estacions i superar les cruïlles sense patir l’“efecte acordió” actual dels autobusos.
- Fora de la Diagonal, cal reforçar el sistema de bus i metro. Pel que fa el servei d’autobusos es podrà destinar una part dels autobusos avui congestionats a la Diagonal per impulsar el Retbus, la xarxa d’onze línies amb prioritat que travessaran Barcelona de mar a muntanya i de Llobregat a Besòs passant cada 3 minuts i donant servei a tots els districtes. Pel que fa el servei de metro, l’any 2014 també serà possible anar de la Zona Universitària al Fòrum en Metro gràcies al perllongament de la línia 4 i la nova línia 9 de Metro, enllaçades a Sagrera. Aleshores Barcelona tindrà una de les més dotades xarxes de Metro d’Europa per habitant.
8) L’eficiència econòmica i social de la reforma està garantida. L’ATM ha calculat que la unió dels dos tramvies és la inversió socialment més rendible que avui es pot fer a Barcelona, degut a la xifra alta de passatge guanyat amb una inversió reduïda. Amb el cost d’un quilòmetre i mig de la línia 9 de Metro (220 milions d’Euros), es podran remodelar tres quilòmetres i mig d’avinguda en una operació que és tan urbanística com de mobilitat.
9) Millora de la competitivitat econòmica. La reducció de la congestió, contaminació i danys a la salut i el patrimoni també interessa al teixit productiu de la ciutat. Una Diagonal sense congestió millorarà la competitivitat de la ciutat i facilitarà el comerç urbà de forma doble: els clients trobaran més atractives les botigues i la càrrega i descàrrega es veurà facilitada.
10) Foment d’un carrer inclusiu i accessible per a tothom. Poc més de la meitat dels catalans i catalanes tenen permís de conduir i molts tenen dificultat per utilitzar el carrer actual degut a alguna discapacitat. La reforma de la Diagonal ha de garantir una mobilitat per a tothom, ben diferent de l’actual.
PER UNA DIAGONAL PER A TOTHOM, SÍ A LA REFORMA!
La plataforma “Diagonal per a tothom” està constituïda per l’APB (Associació de Patinadors de Barcelona), el BACC (Bicicleta Club de Catalunya), Catalunya Camina (Associació per la defensa dels drets dels vianants), CCOO (Comissions Obreres de Catalunya), Ecologistes en Acció de Catalunya, Greenpeace, la FAVB (Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona), l’OCUC (Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya), la PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic) i el P(A)T (Prevenció d’Accidents de Trànsit).
Barcelona, 23 de març de 2010