Les entitats promotores de la petició Recuperem Les Voreres s’han reunit amb els diferents Grups Municipals i cap dels grups expressa voluntat de fer accions per alliberar l’espai ocupat per les motos a les voreres.
Des d’abril de 2023 l’ordenança està pendent d’aprovació al Ple Municipal, i encara no s’ha donat resposta a les al·legacions presentades.
Els grups polítics insisteixen en l’actual estratègia de crear més places d’estacionament i campanyes per zones, tot i que estudis del propi Ajuntament demostren que no està funcionant.
La moto contribueix de manera significativa a la contaminació de l’aire, és la principal font de soroll a la ciutat, el mitjà amb més accidentalitat i que ocupa més espai de vianants.
Les entitats impulsores de la campanya “Recuperem les Voreres” ens hem reunit amb els grups municipals Trias per Barcelona, PSC, Barcelona en Comú i ERC per presentar i demanar suport a la inclusió de la prohibició d’estacionar motos a les voreres en l’actual modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles.
Cap dels grups polítics ha expressat voluntat de modificar la normativa, tot i ser coneixedors de la problemàtica, de l’abús que es fa de l’espai i l’incompliment reiterat de la normativa per part dels conductors de motocicleta. A més a més, l’actual ordenança està pendent d’aprovació per part del ple municipal des del passat abril del 2023, i encara no s’ha donat resposta a les al·legacions presentades per ciutadans i entitats.
L’actual govern municipal i els diferents partits polítics continuen insistint en la necessitat de fer campanyes informatives i sancionadores per zones, i incrementar el nombre de places d’aparcament a calçada. Aquesta estratègia no ha tingut cap tipus d’impacte en la indisciplina a l’hora d’estacionar les motos, tal com queda demostrat a l’informe “Evolució de la indisciplina d’estacionament a la ciutat de Barcelona. Novembre 2022 – febrer 2023”.
Tot i les 13 campanyes de l’Ajuntament per fer complir la normativa i la creació de 25.000 places d’aparcament per a motos en calçada, des del 2016 la taxa d’indisciplina de motocicletes en vorera es manté en els mateixos valors (veure quadre al final del text).
“Recuperem Les Voreres | Fem fora les motos de les voreres” és una proposta impulsada per les entitats Catalunya Camina, ECOM, BACC, FAVB, Eixample Respira, PTP, P(A)T i Revolta Escolar a l’Ajuntament de Barcelona per incloure la prohibició d’estacionar motos a les voreres dins l’Ordenança de Circulació de Vehicles i Vianants que es modificarà i aprovarà durant els pròxims mesos.
Més de 100 entitats i organitzacions de l’àmbit veïnal, la mobilitat sostenible, associacions de famílies, entitats que defensen els drets de persones amb diversitat funcional, etc. s’han adherit a aquesta proposta, entre elles Comissions Obreres, l’aFFaC, Ecologistes en Acció, Elite Taxi i el Consell de Joventut de Barcelona.
Per facilitar l’aprovació de la nova Ordenança, les entitats hem proposat: 1) Establir una moratòria d’un any en l’aplicació de la prohibició per tal que l’administració i els usuaris de motos es puguin preparar per al canvi. 2) Permetre l’estacionament de motos en els espais actualment dedicats al cotxe: zona verda, zona blava i càrrega/descàrrega fora d’horari.
Els grups municipals i el govern de l’Ajuntament han mostrat en tot moment desinterès en solucionar aquest problema a la ciutat, tot i que l’incompliment de la normativa i l’abús de les motos a la ciutat és significatiu.
Per tot això, demanem: A l’actual govern del PSC, que incorpori la prohibició d’estacionar motos a les voreres en la nova ordenança de circulació de Vianants i Vehicles Als grups Municipals, Trias – Junts, BeC i ERC que reconsiderin la seva posició i exigeixin i donin suport a la inclusió de la prohibició de motos a les voreres en l’ordenança.
#RecuperemLesVoreres | Fem fora les motos de les voreres
El context d’emergència climàtica a la ciutat de Barcelona i l’evidència científica de l’impacte negatiu sobre la salut provocada pel trànsit motoritzat (+1000 morts prematures anuals) i la seva alta sinistralitat (+200 ferits greus i +20 morts anuals), fa indispensable desincentivar l’ús d’aquest tipus de vehicles i afavorir els modes de transport sostenibles, sent el caminar el més prioritari de tots ells.
La llei estatal sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària prohibeix l’aparcament de vehicles de motor a sobre de les voreres. A Barcelona els cotxes van baixar de les voreres a principis dels 90, però no així les motos. L’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles permet explícitament des del 2006 l’estacionament de motos a les voreres quan es compleixen determinades condicions. Tot i això, a la ciutat hi ha diàriament 90.000 motos i ciclomotors estacionant a les voreres sense complir aquestes condicions establertes a la normativa municipal, ocupant 260.000 mᒾ d’espai públic i creant situacions de risc.
Durant més de 20 anys, l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana no han estat capaços de fer complir la normativa existent. Fa 6 anys que l’Ajuntament realitza campanyes informatives sobre la normativa d’aparcament de motocicletes, i tot just ara al gener s’inicia la 13a fase. Cap d’aquestes campanyes ha resultat ambiciosa i eficaç. Es dona l’agreujant que l’Ajuntament de Barcelona ha declarat que no farà complir la normativa fins que no solucioni el nombre d’aparcaments de moto a calçada. Malgrat el recent increment del 27% de les places, amb més de 80.000 places senyalitzades a via pública, el problema d’ocupació de voreres continua vigent.
L’urbanisme està canviant la ciutat per recuperar espai públic per al veïnat i prioritzant la mobilitat activa. És incomprensible que aquesta transformació no vagi acompanyada d’un canvi a l’Ordenança que alliberi espai a totes les voreres de la ciutat i així garantir el dret a l’accessibilitat perquè totes les persones puguin desplaçar-se sense obstacles.
Per aquests motius, les entitats sotasignants demanem:
A l’Ajuntament de Barcelona, prohibir estacionar motos a les voreres, incloent-hi aquesta norma en la modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles que es portarà a aprovació durant el mes de febrer.
Als grups municipals, que donin suport a fer fora les motos de les voreres i votin favorablement a aquesta modificació de l’Ordenança, tal com es van comprometre durant el debat electoral del 7 de maig del 2019.
Entitats signants
1. Catalunya Camina
2. ECOM
3. Revolta Escolar
4. P(A)T Prevención de accidentes de tráfico
5. FAVB – Federació d’associacions veïnals de Barcelona
6. Eixample Respira
7. BACC – Bicicleta Club Catalunya
8. PTP Promoció Transport Públic
9. Asociación Profesional Élite Taxi
10. Asociación Taxi Project 2.0
11. CCOOComissionsObreres
12. CJB Consell de la Joventut de Barcelona
13. STOP Accidentes Catalunya
14. ACIC – Associació Catalana per a la Integració de les Persones
Cegues
15. Associació Discapacitat Visual Catalunya B1+B2+B3
16. Auxilia – Enseñanza a Distancia
17. Associació de Cuidadores Familiars
18. Nexe Fundació
19. Sindicat Mares en la Diversitat Funcional
20. aFFaC – Associacions Federades de Famĺlies d’Alumnes de
Catalunya
21. AFA 9 graons
22. AFA Auró
23. AFA Arc Iris
24. AFA Carlit
25. AFA Concepció
26. AFA del Turó Blau
27. AFA Diputació
28. AFA Dolors Monserdà i Santapau
29. AFA Dovella
30. AFA EBM La Farinera del Clot
31. AFA Encants
32. AFA Font d’en Fargas
33. AFA Gayarre
34. AFA Josep Maria Jujol
35. AFA L’estel
36. AFA Llacuna
37. AFA Llorers
38. AFA Miralletes
39. AFA Octavio Paz
40. AFA Patronat Domènech
41. AFA de l’Escola Poble-sec
42. AFA Pompeu Fabra
43. AFA Rius i Taulet
44. AFA Tàber
45. AFA Tabor
46. AFA Teixidores de Gràcia
47. AFA Xirinacs
48. AFI Entença
49. AMPA Antoni Balmanyà
50. AMPA Institut Ernest Lluch
51. AMPA Lluís Vives
52. AFA de l’EBM Mont Tàber
53. Camí Amic
54. City Lab Barcelona, ICTA-UAB
55. Col·lectiu Punt 6
56. FEM Sant Antoni
57. Guerrilla Raval
58. Xarxa Veïnal del Raval
59. Eixample Verd i Viu
60. Eskocells
61. Associació Som Collserola
62. SOS Enric Granados
63. Associació de veïns i
veïnes de l’Esquerra de l’Eixample
64. Associació de veïns i
veïnes de Sant Antoni
65. Associació de veïns i
veïnes Sagrada Familia
66. Associació de veïns i
veïnes de Sant Andreu de Palomar
67. Associació de veïns i
veïnes Dreta de l’Eixample
68. Associació de veïns i veïnes del Poblenou
69. Associació de veïns i
veïnes de la Font d’en Fargues
70. Associació de veïnes
del Clot-Camp de l’Arp
71. Associació de veïns i veïnes de La Sagrera
72. Associació de veïns del barri de Nostra Senyora de la
Mercè de Pedralbes
73. Associació veïnal de Sarrià
74. Associació veïnal Vila de Gràcia
75. Associació de veïns de l’Avinguda de Xile
76. Associació de veïnes i veïns de La Satalia
77. Associació de veïns i veïnes Joan Maragall del Guinardó
78. Associació de veïns Trinitat Nova
79. Associació de veïns Sant Ramon
80. Associació de veïns del Barri de San Cristobal
81. Associació de veïnes i veïns Park Güell La Salut Sanllehy
82. Maragall Respira
83. Sarrià Respira
84. Sant Martí Respira
85. ProuTransit
86. Ecologistes en Acció del Barcelonès
87. Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic
88. Espectre verd
89. Associació Igualitàrium
90. DEPANA, Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural
91. Associació de periodisme Fora de Quadre
92. SICOM -Solidaritat i Comunicació
93. Associació Cultural i Social Bac de Roda
94. Associació Sociocultural Can Mariner
95. Asociación Centro Asturiano de Barcelona
96. Associació Encara en Acció
97. Associació 17 de Maig
98. Associació Cultural TUDANZAS
99. Ateneu L’Harmonia
100. Casal de Joves La Dreixa
101. PAH Barcelona
102. Sindicat de Llogueteres
103. Bicibús Eixample
104. Bicibús Guinardó
105. BikeVidrera
106. Bici Cultura BCN
107. Abrilbicismil
108. Plataforma Bici Augusta
109. Associació En Bici Sense Edat
110. Alcaldia Bicicleta de Barcelona
111. Biciclot
112. Bicihub