La Favb ha pres coneixement, amb preocupació i indignació, de la convocatòria, per part de la Falange, d’una manifestació, prevista per aquest dissabte davant la seu d’Òmnium Cultural, amb la pretensió de denunciar el que la formació feixista, fent gala del seu característic llenguatge d’odi, anomena “un cau de paràsits i separatistes”.
Volem expressar per damunt de tot la nostra solidaritat amb Òmnium Cultural. La vàlua democràtica d’aquesta institució és abastament coneguda pel moviment veïnal barceloní, que li farà indefectiblement costat front aquests atacs i davant qualsevol temptativa d’intimidació.
Però volem palesar també una inquietud més general. Malauradament, aquesta bravata de Falange, impensable encara no fa gaire temps a Barcelona, no constitueix pas un fet anecdòtic ni aïllat. Ben al contrari: s’inscriu en el marc d’una reactivació de la presència de l’extrema dreta, ja sigui a través de grups violents o nostàlgics del franquisme, o bé sota l’aparença renovada de formacions xenòfobes, com ara PxC, que miren d’instal·lar en el panorama polític un discurs d’odi racial i de segregació com si es tractés d’una “opinió” tan respectable com qualsevol altra. La Favb ja ha manifestat el seu desgrat davant la tolerància de què gaudeixen les aparicions de l’extrema dreta, en contrast amb les contundents actuacions policials contra les protestes antifeixistes.
Com a moviment veïnal que té les seves arrels en la lluita contra la dictadura franquista, sabem reconèixer el feixisme, tant si arbora les velles banderes de la guerra civil com si s’embolcalla en un llenguatge populista. I com a moviment coneixedor de la realitat dels nostres barris, colpejats per una crisi i unes polítiques d’ajustos pressupostaris que augmenten les desigualtats socials, sabem també quin és el perill d’una agitació que fa de la població nouvinguda un boc expiatori, atiant un conflicte de pobres contra pobres.
Per aquesta raó veiem amb alarma el recurs que, per oportunisme electoral, fan alguns polítics i partits institucionals d’aquesta demagògia xenòfoba, promovent la idea d’una “preferència nacional”, suscitant pors… o responsabilitzant la immigració d’uns dèficits de serveis causats en realitat per les retallades de la despesa pública. La banalització d’aquests prejudicis soscava la vida democràtica. La legitimació de les tesis de l’extrema dreta li dóna ales i l’envalenteix, com hem pogut comprovar-ho últimament a la nostra ciutat.
No podem callar davant l’atreviment de Falange, que pretén fer un altre pas en aquesta via. Des de la Favb, convidem les associacions federades, sindicats, partits i entitats democràtiques, a manifestar el nostre rebuig del feixisme i el suport de la societat civil a Òmnium Cultural, concentrant-nos el proper dissabte 22 d’octubre, a les 16h 30, davant la seva seu (c/ Diputació, 276).
Barcelona, octubre de 2011