L’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou es manifesta a favor d’una mobilitat sostenible en una ciutat per a les persones. L’AVV és part activa de la Comissió de Mobilitat del barri, de la Taula Eix Pere IV, de la Comissió per Glòries, i del procés participatiu Fem Rambla, entre altres.
Des d’aquestes plataformes hem treballat conjuntament amb entitats del barri i amb veïns i veïnes, amb diversos objectius: aconseguir un metro accessible, reclamar el tramvia per tota la Diagonal, aconseguir que les Glòries siguin ciutat i no un nus viari, debatre i demanar l’àrea verda, reclamar més carrils bici, pacificar l’eix Pere IV, conquerir més espai per a les persones a la Rambla, etc.
En el darrer mandat, també vam formar part del Grup Impulsor del programa Superilles, participant activament a les dues sessions de la primera superilla pilot (entre Llacuna, Pallars, Bilbao i Tànger-Diagonal) que va promoure l’Ajuntament amb el veïnat. I a finals del mes de juny d’enguany vam assistir a la presentació que va fer l’actual govern municipal de la nova proposta de Superilles per al barri del Poblenou.
L’Associació de Veïns estem plenament d’acord amb els objectius de les superilles: volem uns carrers més habitables, amb menys contaminació, amb menys soroll, amb més seguretat perquè els infants puguin jugar a les noves places, amb més espai per al vianant i la bicicleta… Tanmateix, en aquest procés d’implantació de la nova superilla prova pilot entre els carrers Llacuna, Pallars, Badajoz i Tànger hi trobem algunes mancances, no menors, que caldrà resoldre.
D’una banda, mancances en el procés de participació del veïnat i de les entitats del barri. De sobte, d’un procés participat de reflexió i definició de les superilles que es venia fent de forma organitzada, en el que s’havia avançat en la construcció conjunta a la ciutat (on es parlava també d’implantar mesures per al veïnat resident a les vies perimetrals de les superilles), s’ha passat amb el canvi de govern municipal a un procés ‘sobtat’ que es comunica a finals de juliol amb la posada en marxa el 5 de setembre, just després de les vacances d’estiu. Les presses i la manca d’informació al veïnat poden generar incomprensió i resistència al canvi, per més que creiem que el canvi és positiu. Creiem que la implementació del pla de superilles s’ha de fer amb agilitat i sense demores, però cal no saltar-se els processos informatius que ajudin als ciutadans a entendre la mesura i adaptar-se a ella.
D’altra banda, no queda clara almenys en la superilla pilot, les millores en accessibilitat del transport públic. La coincidència amb les obres de Pere IV i de la plaça de les Glòries no faciliten, certament, aquest canvi en l’indret triat. Però el trasllat d’algunes parades de bus i la manca d’explicació de les noves lògiques pel que fa als corredors de la NXB fa pensar en una deficient cobertura del territori del Poblenou amb transport públic. L’estratègia de pacificació del transit i de nous usos ciutadans de l’espai públic no pot perjudicar el transport públic, especialment l’autobús que utilitzen majoritàriament les persones grans, sinó que ha d’aproximar encara més les parades a la gent. Cal estudiar millor els recorreguts de les diferents línies i aconseguir unes parades més a prop dels residents i treballadors/es de la superilla.
Esperem que l’experiència pilot serveixi per polir deficiències, i sobretot perquè els ciutadans participin a l’hora de definir nous usos i noves capacitats en l’espai públic alliberat a les superilles. Des de l’Associació de Veïns estarem sempre disposats a lluitar per la millora de la mobilitat sostenible, mitjançant processos participats i reflexius.
Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou
Barcelona, 7 de setembre de 2016