Al mes de març del 2021, va néixer la plataforma #MaragallRespira, que aplega entitats, associacions i veïnat dels quatre districtes que contenen el passeig: Sant Martí, Sant Andreu, Nou Barris i Horta-Guinardó. L’objectiu d’aquesta confluència és acabar amb el que s’ha convertit el Passeig Maragall els darrers temps: una autopista urbana.
És l’hora que el cotxe -protagonista en l’actual autopista urbana- deixi pas al veïnat. Al voltant del passeig hi ha moltes escoles que necessiten camins escolars amb menys contaminació de l’aire i de soroll, i més segurs per poder circular-hi en bicicleta i a peu amb els infants. No es tracta que el cotxe desaparegui, sinó que cedeixi el protagonisme als vianants, als mitjans de transport col·lectius i no contaminants.
Volem que els veïns i veïnes del Passeig Maragall, i dels carrers al voltant, puguin gaudir d’aquest espai sense que això suposi un impacte en la seva salut, i que hi hagi una millor connectivitat dels autobusos als barris de muntanya amb la zona de comerços i centres educatius i culturals del districte.
Les nostres demandes concretes són:
1. Millores en la infraestructura ciclista
- Que el nou carril bici del Passeig continuï des de la plaça Maragall fins al carrer Tajo.
- Fer ciclable i segur per a totes les ciclistes l’avinguda de la Mare de Déu de Montserrat.
- Baixar el carril bici de la ronda del Guinardó de la vorera.
- Més ancoratges per tot el districte.
- Més estacions de Bicing, amb prioritat per a les bicis elèctriques a les zones de muntanya.
2. Reorganització de la xarxa dels autobusos del barri
- Una connexió vertical i directa que connecti el Passeig (metro/mercats) amb el barri de la Font d’en Fargues de dia i de nit.
- Un autobús que arribi fins a la plaça de la Font d’en Fargues per donar servei a les escoles de la part alta del barri (EBM Tres Turons i Escola Font d’en Fargas).
- Un servei a la demanda perquè el veïnat del districte pugui accedir amb facilitat als CAP i hospitals.
3. Connectivitat per als vianants
- Més passos de vianants per poder travessar el Passeig a totes les cruïlles de forma directa.
- Més temps de pas als semàfors per a vianants.
- Més bancs i espais enjardinats al llarg del Passeig.
4. Calmar el trànsit del Passeig
- Reduir la velocitat màxima a 30 km/h al llarg de tot el Passeig.
- Instal·lar radars per fer efectiu el compliment de la velocitat.
5. Protegir la superilla d’Horta
- Implementar mesures de control de l’accés a la superilla per complir amb la senyalització: “Accés restringit a vehicles autoritzats, prioritat a vianants”.
- Instal·lar radars per fer efectiu el compliment de la velocitat a 10 km/h.
Amb el suport de:
-AFA Escola Arc Iris
-AFA Escola Àngels Garriga
-AFA Escola Font d’en Fargas
-AFA Escola Torrent de Can Carabassa
-AV Font d’en Fargues
-Associació Casal Font d’en Fargues
-Bicicleta Club de Catalunya (Bacc)
-Bicibús Guinardó
-BiciMaragall
-Biciclot
-Eixample Respira
-Eskocells
-Revolta Escolar
-AV Joan Maragall del Guinardó
-Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (Favb)
-AV Horta