Davant els actes de la Setmana per la Mobilitat, la Favb considera insuficient el caràcter que es dóna al Dia Sense Cotxes i creu que l’Ajuntament no posa les eines necessàries perquè aquesta celebració, que va néixer com a diada reivindicativa i pedagògica, avanci en la conscienciació social d’utilitzar el transport públic en lloc del privat. I és que el plantejament actual no recull propostes amb caràcter permanent.
El Dia sense Cotxes d’enguany és una caricatura inacceptable de la idea original. Després de quatre anys, està lluny l’objectiu d’assolir la convivència pacífica entre les diferents formes de moure’s per la ciutat. Sense deixar de reconèixer aspectes positius, com la integració tarifària, l’increment del nombre d’autobusos, el camí escolar i la construcció de noves línies de metro i tramvia, n’hi ha molts de negatius: la indefinició sobre el Túnel d’Horta; la renúncia a ubicar per superfície el tramvia al seu pas pel centre de la ciutat i el nyap a mig resoldre de situar part del seu traçat dins del parc de l’Estació del Nord; la curta durada del temps semafòric per als vianants en vies importants; els pocs espais reservats per als vianants (no s’ha complert el compromís de buidar de trànsit les Rambles); l’equivocada estratègia de construir macropàrquins; i la manca de carril bus en els accessos a la ciutat.
Mentre a la resta d’Europa augmenta la implicació en el significat d’aquesta diada (són centenars els municipis europeus que celebren amb rigor Dies sense Cotxes), Barcelona ha anat perdent empenta i està molt lluny de l’esperit i la concreció amb el que el 1999 va celebrar la primera diada (aquell any les Rambles, la Via Laietana, part del passeig de Gràcia i algun altre carrer es van tancar a tot el trànsit rodat).
Les festes de la Mercè, la tornada de vacances i l’inici del curs escolar fan que setembre no sigui el mes idoni per un Dia Sense Cotxes. Trobar una data a la primavera sembla més adient si es vol un Dia sense Cotxes que tingui en compte la complicitat dels barris i de tota la ciutadania, així com el compromís de totes les administracions.
Per tot això, aquest any hem decidit desvincular-nos del Dia sense Cotxes. Reivindiquem i desitgem que l’any 2004 es puguin recuperar l’esperit i el grau d’implicació de la celebració de 1999. Perquè estem convençuts que es bo per al veïnat comprovar que restringir l’ús irracional del cotxe millora substancialment la qualitat de vida.
Barcelona, 15, de setembre de 2003
Entitats adherides: Depana, Amics de la Bici, Prevenció d’Accidents de Trànsit, Alternativa Verda, Dia de la Terra, Eurosolar (secció espanyola), Grup de Científics i Tècnics per un Futur no Nuclear