Text llegit a la roda de premsa prèvia a la votació sobre el futur del tramvia
Som veïns i veïnes de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Badalona. Som la plataforma Unim Els Tramvies i estem aquí per tornar a demanar a tots els regidors i regidores responsabilitat i diàleg, per mantenir viu un projecte de gran cohesió social i de gran transcendència per Barcelona i l’àrea metropolitana. Demanem que les necessitats de connectivitat metropolitana siguin respectades i no enfrontades amb altres projectes de transport públic ni amb les necessitats d’altres barris, on també cal donar alternatives eficients al vehicle privat.
El moviment per la unió dels tramvies ha integrat una àmplia representació de la societat, aplegant centenars d’entitats veïnals, que treballen per accessibilitat, de defensa del medi ambient i la qualitat de l’aire, de lluita per la mobilitat sostenible i de sindicats. La plataforma #UnimElsTramvies ha treballat per la cohesió social i la millora de l’entorn a través d’aquest projecte, amb la mà estesa a tots els grups polítics.
Hem estat i seguirem estant implicats en la lluita per una mobilitat més inclusiva i respectuosa. Donem ple suport a la proposta de les quatre universitats públiques de Barcelona, UB, UPC, UPF i UOC, que s’han ofert com a mediadores per defensar i aprovar el projecte.
L’àrea metropolitana no pot esperar més; estem incomplint les normes europees de qualitat de l’aire i les recomanacions de la OMS. No fer res té un cost en morts i qualitat de vida. El projecte del tramvia és transcendental: afecta una gran part de la població metropolitana i la seva connexió amb la segona gran artèria de la ciutat de Barcelona, la Diagonal, que pateix un servei de bus saturat.
La interconnexió de tramvies per la Diagonal s’ha acceptat com la millor solució a la Diagonal per una majoria de municipis metropolitans, tots els grups parlamentaris excepte el PP, i una majoria de grups municipals barcelonins. A més té un projecte llest per implantar-se per un cost inferior al d’una nova parada de metro. Això vol dir que ja s’hauria de poder fer la unió completa del tramvia en superfície i reorganitzar el sistema d’autobusos amb més eficiència.
La mobilitat sostenible no ha de ser una qüestió partidista, sinó una aposta per la modernitat, l’accessibilitat universal i inclusiva, la lluita contra el canvi climàtic i l’estalvi energètic, com estan fent la majoria de ciutats al món. Si no desencallem el bloqueig polític, ni tindrem tramvia connectat, ni serà més públic.
Si els regidors i regidores no actuen res no canviarà: quedarà igual el greu problema de contaminació, provocant morts prematures i sancions de la Unió Europea; quedarà igual l’autobús, col·lapsat i trigant una hora en recórrer la Diagonal; quedarà igual la manca de continuïtat metropolitana del tramvia, provocant transbordaments il·lògics per desplaçar-se als municipis veïns, quedarà igual la dificultat de desplaçar-se en cadira de rodes per la 2a artèria de la ciutat; quedarà igual el model de gestió, sense possibilitat d’ampliar la participació pública abans del 2032; quedarà igual el trànsit, consumint gran part d’espai públic, provocant una accidentalitat i impedint gaudir de bons espais públics i alternatives de mobilitat. En definitiva, podríem perdre una de les oportunitats per fer una ciutat més verda, saludable, segura, equitativa i eficient.
Si les nostres paraules i el nostre esforç no han estat suficients per convèncer una majoria de regidors, els emplacem a compartir amb nosaltres un viatge en autobús el proper 4 d’abril al matí i a suportar la cua d’accés a l’estació de Glòries de la línia 1 del metro, com diàriament fan milers de persones treballadores i estudiants per arribar a les universitats, al 22@, als centres sociosanitaris o als domicilis.