El moviment veïnal davant la crisi sanitària pel Coronavirus

Benvolgudes AV,

En atenció a la protecció del personal laboral i voluntari, la Favb va decidir cancel·lar totes les reunions presencials previstes i tancar el local d’Obradors fins que se superi l’alarma sanitària actual.

Així mateix, ajornem l’Assemblea anual prevista per al 18 d’abril a l’espera de veure com evoluciona aquesta greu crisi i poder establir una nova data de convocatòria amb totes les garanties de poder-la celebrar.

Això no vol dir que no treballem, ans al contrari. Ens estem organitzant en aquest nou context -segur que com moltes de vosaltres- per poder fer que la responsabilitat i la solidaritat continuïn anant de la mà en totes les nostres accions. Perquè sou i som més necessaris que mai.

Estem preparant eines que us poden facilitar continuar des d’ara amb la vostra activitat organitzada, a distància. Les compartim. La primera és un senzill tutorial per mantenir reunions de diferents persones via WhatsApp. La segona és una explicació per poder realitzar videoconferències.

En qualsevol cas, l’equip continua treballant, i ens podeu contactar a través dels canals habituals de telèfon, al 93 412 76 00 en els horaris habituals i al correu electrònic favb@favb.cat.

Aquesta és una crisi que patirem de forma desigual. Encara no n’hem sortit de la més recent, que arrosseguem en forma de precarietat laboral, crisi profunda del dret a l’habitatge i desigualtats agreujades i no resoltes en els nostres barris.

Per això cal atendre, des dels primers dies i des de la proximitat, els nostres veïns i veïnes amb més necessitats i sobretot els més vulnerables. Hem d’evitar que l’aïllament obligat empitjori encara més les seves condicions de vida.

Segurament ja esteu participant en alguna de les iniciatives creades a molts territoris, xarxes de suport mutu teixides en pocs dies que es van ampliant cada hora que passa. Algunes d’elles van en aquest enllaç. Per desenvolupar-les, potser no cal dir-ho, sempre caldrà mantenir totes les precaucions necessàries i seguir els protocols sanitaris indicats, tal com ens recorda la infografia que us facilitem.

Avui també és un moment crucial per continuar demanant la presa de decisions governamentals. La crisi sanitària, superposada a la crisi climàtica i ecològica, ens situa davant l’abisme de la incertesa. Per això les decisions d’aquests dies, en especial dels nostres governs, tindran un marcat caràcter històric.

Amb el Decret del govern central publicat ahir s’han acordat mesures socials determinants. Un pla de rescat no només de les empreses i autònoms com es parlava, sinó de la gent que previsiblement patirà més les conseqüències d’aquest enorme daltabaix que afecta les nostres vides. Un pla de rescat que consisteix en una despesa social sense precedents, valenta i compromesa, a l’alçada dels reptes que ens planteja aquest nou escenari.

Ens sembla, però, que el Decret oblida diversos sectors de població que no quedaran coberts amb les mesures implementades.

Oblida en primer lloc un ampli sector de la població que viu de lloguer, ja ofegada -si no expulsada- per la pujada desmesurada dels preus. Demanem una suspensió del pagament lloguer i de tots els serveis de subministrament bàsic per a totes aquelles persones que perdin ingressos.

Oblida així mateix tot un sector de població que sobreviu amb feines no regulades, en el marge, que queda totalment desprotegida. L’adopció d’una Renda Bàsica per a tothom, igualitària, seria la mesura més desitjable en aquesta difícil conjuntura.

El Decret tampoc no parla de la garantia del manteniment dels llocs de treball derivats dels ERTE un cop passada l’epidèmia.

I també ens semblen insuficients les mesures adoptades en relació al col·lectiu de persones sense llar, que ja era molt vulnerable, i per a qui resulta impossible complir el Decret d’estat d’alarma. Demanem que s’habilitin els espais que previstos per l’Operació Fred a Barcelona i que no s’han arribat a obrir. I demanem coordinació entre les diverses administracions, el personal sanitari i les entitats socials que coneixen i atenen les persones sense llar. Confiem en la seva responsabilitat perquè es continuïn acordant mesures que vagin adreçades al conjunt de la nostra societat, sense deixar ningú al marge.

I confiem també en el nostre paper, el del moviment veïnal organitzat, vetllant perquè la solidaritat i la igualtat siguin la guia per fer front als problemes en els nostres barris i l’atenció a la gent que més ho necessita.

En aquests moments tan excepcionals i com ja vam fer en tants d’altres de la nostra història, refermem el compromís amb la nostra ciutat.

Barcelona, 18 de març de 2020