La reforma de l’Estació de Sants i el seu entorn és un d’aquells assumptes llargament demorats que generen un cert desgast en la relació entre institucions i veïnat. Al setembre, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i l’alcaldessa Colau van presentar un projecte ambiciós. ADIF impulsaria una reforma i ampliació de l’estació ferroviària parcialment finançada amb fons europeus (130 dels 410 milions d’euros pressupostats provindrien dels fons Next Generation) i que hauria d’iniciar-se aquest any i concloure’s el 2026. L’Ajuntament també va anunciar actuacions en l’entorn: una reforma de la plaça dels Països Catalans, que també hauria d’estar enllestida el mateix any, i d’altres espais com la plaça de Joan Peiró i el carrer de Viriat, que es treballarien en fases posteriors.
L’Associació Veïnal d’Hostafrancs diu que el projecte està en un estat “preparatori” perquè s’estan examinant unes filtracions d’aigua. Aquest compàs d’espera arriba en un clima de concòrdia entre les parts: “Les reunions han estat atentes, educades, eficients i amb nivell tècnic, per part de totes les parts. Ens va costar arribar a aquest punt en el passat, sobretot amb ADIF. Amb l’excepció de l’antic director de l’estació, que era una gran persona”, explica Conxita Pérez, vocal de l’entitat.
Pérez afirma que el veïnat d’Hostafrancs manté una visió positiva del projecte per la possibilitat de guanyar zones verdes en un espai àrid i perquè s’executaria una necessària rehabilitació de la deteriorada plaça dels Països Catalans -“després d’arreglar-la, s’haurà de mantenir”, avisa-. No obstant, hi ha incerteses sobre les intervencions futures en la plaça de Joan Peiró i el carrer de Viriat, que arribarien més enllà del 2026. També preocupa com quedarà la mobilitat viària de la zona després de la reforma de l’estació. Pérez es mostra preocupada “pel trasllat de tot el trànsit al cantó mar. Tampoc no acabem de veure quatre carrils allà, però els tècnics ens diuen que hi ha espai”.
Més places hoteleres?
El projecte preveu remodelar els espais de comerç i restauració de l’estació, un tema sempre sensible ateses les possibles afectacions en l’oferta de proximitat dels dos sectors. Pérez defensa que “de comerços, han d’haver-hi els justos, perquè hi ha un eix comercial important al barri”. També s’ha anunciat una petita ampliació de places hoteleres que esgotaria els permisos disponibles i que el veïnat veu, com a mínim, innecessària: “De places d’hotel ens en sobren, n’hi ha per tot arreu”.
La generació d’espais verds i amb ombra, el desplegament de plaques solars i les facilitats per al transport en bici haurien de ser contribucions a l’habitabilitat de les rodalies de l’estació i a la sostenibilitat de l’estructura. Per ara, i més enllà de les incerteses i preocupacions esmentades, a l’associació no veuen grans problemes en el projecte: “Les pegues potser sortiran quan comencin les obres. El projecte de l’edifici és bastant bonic. Si no passa el que va passar a la Sagrera amb els pressupostos… Estarem atents en les comissions de seguiment”.