Comunicat de l’AV de Sant Andreu de Palomar sobre el porta a porta
Després dels primers dies de recollida porta a porta de les escombraries, s’ha generat força debat i des de l’AV volem aclarir la nostra posició.
Malgrat dècades de campanyes de sensibilització, treballant el reciclatge a les escoles, etc., amb el model actual Barcelona fa anys que no supera el 39% de selecció de les escombraries. Una quantitat molt important dels nostres residus no es reciclen i durant dècades han anat a parar a altres països, a l’abocador o s’incineren a la fàbrica de ciment o a les incineradores. Aquesta realitat és clarament insostenible, al límit del col·lapse de residus i climàtic.
Per tal de canviar de model, l’Ajuntament tira endavant una recollida porta a porta i se’ns demana un esforç a la ciutadania i al comerç. Des de l’AV, quan ens en vam assabentar, vam contrastar amb persones independents que treballen en la gestió de residus. Ens van confirmar que aquest és el mètode que s’ha demostrat més eficaç per augmentar la selecció correcta dels residus, amb dades d’anys de porta a porta en molts municipis catalans i en diverses ciutats europees i del món (Lleida i Milà, per posar dos exemples). No es tracta, doncs, de cap invent nou.
A les reunions prèvies vam insistir que els productors d’envasos s’haurien de fer responsables de recuperar-los i assumir les despeses de fer-ho, segons ho estableixen les directives europees. També vam demanar que es dediqués el temps que calgués a fer reunions de veïns, punts informatius, i que es fos flexible per adaptar la proposta a les necessitats de cada tipologia d’edifici. Vam defensar que s’implantés una rebaixa en les taxes per les persones que ho fan correctament, rebaixa que de moment no està prevista (ni tampoc sancions).
En resum, nosaltres ho hauríem fet diferent. Però no podríem dir que a la nostra entitat defensem l’interès general, el Medi Ambient i la lluita contra el canvi climàtic, i al mateix temps oposar-nos al porta a porta com a sistema de recollida perquè ens suposa un esforç individual. Un sistema que les dades que tenim diuen que és el més eficaç (si el algú en té d’altres, estarem encantats que ens les faci arribar). La nostra posició d’intentar aconseguir entre tots que funcioni, malgrat les dificultats, la vam debatre i aprovar a l’Assemblea general de socis i sòcies, que va tenir lloc el passat 30 de març.
Entenem que per molts veïns i veïnes és un problema l’horari (que de fet ja era obligatori en els contenidors) i que hi ha disfuncions i problemes concrets que cal millorar. És un esforç afegit, que costa d’entendre especialment per tots aquells que ja separàvem els residus però cal pensar en el benefici ambiental que aconseguirem. Creiem que tots plegats hem de ser crítics però de forma constructiva, buscant solucions a les situacions individuals en el marc de la pròpia escala de veïns, o exposant-les a l’Espai Josep Bota, Recinte Fabra i Coats (658 54 08 45, portaaportasantandreu@bcn.cat). Naturalment, com sempre, si des de l’Ajuntament no es resol una situació concreta podeu demanar-nos ajuda a l’AV, ja que seguirem participant a les reunions de seguiment. De fet, ja n’hem detectat i traslladat alguna. Igualment, des de la nostra entitat continuarem reclamant els canvis que creiem que millorarien el sistema.
Volem acabar aquest comunicat felicitant la major part dels veïns i veïnes de Sant Andreu que estan demostrant a cada porteria que SÍ que és possible; i que només cal voluntat i una mica de paciència. Us animem, doncs, a fer correctament la separació i recollida de la brossa. Depèn de nosaltres!
AV Sant Andreu de Palomar