Entitats socials i ambientals anuncien una gran mobilització el 20 de setembre contra l’ampliació de l’aeroport del Prat

Avui entitats socials i ambientals hem anunciat, per al dia 20 de setembre a les 12 hores, una gran mobilització contra el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat. El moment per a aquesta gran mobilització és estratègicament clau, ja que serà un període preelectoral, farà cinc anys de la concorreguda concentració a Barcelona contra el mateix projecte, i el Govern de l’Estat ja haurà aprovat, o estarà a punt de fer-ho, el Document de Regulació Aeroportuària 2027-2031 d’AENA, que preveu 13.000 milions d’euros per a molts aeroports de l’Estat, entre els quals, el del Prat.

Els governs de la Generalitat i de l’Estat continuen apostant obsessivament per l’ampliació de l’aeroport del Prat, tot i els impediments ambientals que existeixen per dur-la a terme i els evidents impactes de tota mena que pot ocasionar. I, malgrat això, el projecte d’ampliació de l’aeroport s’està duent a terme, segons els seus plans previstos, però d’amagat, per no causar una contestació ciutadana extra davant els diversos conflictes socials que han d’afrontar (Rodalies, educació, sanitat, habitatge…). Així, AENA, ja està licitant per més de 5 milions d’euros la redacció del Pla Director de l’aeroport que inclourà l’ampliació prevista i, amb el beneplàcit d’ambdós governs, preveu destinar, com a mínim, 3.200 milions d’euros a l’ampliació, més de 1.000 milions dels quals ja s’invertiran en el quinquenni 2027-2031 per ampliar la T1reformar la T2 i recondicionar la pista mar. Tot plegat incrementarà la capacitat actual de l’aeroport i és el primer pas de la futura gran ampliació planejada.

Les seves promeses de compensacions ambientals o els plans per salvar el Delta no són creïbles quan no s’ha fet res en els darrers 25 anys i quan la seva única voluntat és quedar bé davant de la Comissió Europea, fent contractes milionaris amb empreses que fan de lobby a Europa per aconseguir destruir impunement els espais naturals i agraris. Tampoc són creïbles les seves promeses de lluita contra la turistització i l’especulació al mercat de l’habitatge quan el projecte d’ampliació suposaria passar de 55 a 80 milions de passatgers, dels quals, com a mínim, més de 10 milions serien nous turistes que inundarien encara més la ciutat i l’àrea metropolitana. I tampoc és creïble la seva lluita contra l’escalfament global quan volen augmentar el nombre de vols i, molt especialment, els vols intercontinentals. Ampliarl’aeroport és un gran negoci i, per això, els governs de l’Estat i la Generalitat insisteixen, en connivència amb els poders econòmics del país, en un projecte que agreujarà encara més tots aquests efectes.

Cinc anys després de la gran mobilització contra l’ampliació, el país ha empitjorat en molts dels aspectes que ja es van denunciar llavors. Aquesta és una lluita compartida amb molts moviments socials i ambientals, que veuen com aquestes ampliacions agreugen els problemes als quals s’enfronten i alcen la seva veu en contra.

Zeroport ha anunciat que, d’aquí a la data de la mobilització, durà a terme debats i xerrades per invalidar la necessitat d’aquest projecte d’ampliació i posar sobre la taula tots els seus efectes negatius. Per començar, una taula rodona amb veus expertes en diferents àmbits acadèmics el dia 9 de juny (18.30 h, al Bloc 4 de Can Batlló). I el dia 18 de juny hi haurà una nova xerrada conjunta entre la PTP i Zeroport, al Bicihub (18 h, C/ Pere IV, 26).

Finalment, les entitats fan una crida a la ciutadania a activar-se i a omplir els carrers el pròxim 20 de setembre per fer efectiva una mobilització massiva que va més enllà del clam contra el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat. Estan en joc la natura, la salut, la vida, el clima i la nostra economia, en definitiva, tot allò que permet la subsistència.


Favb.cat