Tel.: (+34) 93 412 76 00

La suspensió de l’ampliació de l’aeroport, una victòria social

Durant aquest any hem vist com la patronal, els governs i gran part dels seus mitjans de comunicació han posat tota la maquinària en marxa per amagar la realitat del projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, obviar els incompliments de la legislació ambiental i vendre el seu fals relat de progrés. Un relat unànime, això sí, acompanyat de certa discrepància i excés de gesticulació, calculada per pur tacticisme polític i per manipular el debat i reduir-lo a “Ricarda Sí, Ricarda No”.

Inversió especulativa

Ha estat la mobilització ciutadana la que ha aconseguit destapar els impactes reals del projecte i el modus operandi dels grups de pressió per avalar públicament una inversió especulativa de 1.700 milions d’euros per part d’Aena. Una inversió que Aena necessita -no Catalunya- per calmar el seu accionariat privat i els seus creditors, amb els quals acumula un deute de més de 7.350 milions d’euros; i que li serveix per generar expectatives de valor dels seus actius immobiliaris.

La realitat és que el projecte d’ampliació de l’aeroport era i és incompatible amb els objectius climàtics i amb la protecció del delta del Llobregat, i pretenia intensificar l’especulació turística i immobiliària al nostre país. De fet, l’ampliació suposava un increment del 33% de les emissions de CO², quan la legislació obliga a una reducció d’emissions d’efecte hivernacle (GEH) del 55% l’any 2030 respecte al 1990. El debat no hauria de centrar-se en el creixement, sinó en com es fa la reducció de l’aviació, amb mesures immediates com l’eliminació dels vols que ja avui tenen alternativa ferroviària i dels aeroports deficitaris.

Atemptat contra el delta

Aquest projecte suposava un nou atemptat contra el delta del Llobregat, que ja ha perdut el 60% del seu territori sota el ciment. Un ecosistema de protecció especial pels seus valors agraris i naturals, clau per garantir la sobirania alimentària en un escenari de crisi energètica i trencament de les cadenes globals de distribució. El delta és una zona d’aiguamolls que inclou també un sistema d’aqüífers d’importància cabdal per a l’àrea metropolitana de Barcelona, ja que garanteix el subministrament d’aigua per a la població, la indústria i l’agricultura.

Tots aquests impactes s’han volgut silenciar des dels poders fàctics, com també s’han obviat les compensacions ambientals pendents des del 2002 i el fet que Aena, en un exercici de cinisme extrem, les pretenia incloure en la nova ampliació, afectant el parc agrari.

Una lluita de llarg recorregut

Aquest projecte s’ha aturat de moment, però no les ampliacions d’altres aeroports, com el de Madrid i Palma, ni el creixement del trànsit que Aena projecta en els aeroports catalans. Per això, continuarà la lluita transversal i articulada amb moviments de tot el país i també en l’àmbit de l’Estat, fins a aturar les actuals polítiques contaminants, de turistificació i especulació immobiliària que estan en la base de l’emergència climàtica i ecològica, de la destrucció del teixit productiu i econòmic intern, de l’expulsió habitacional, de la gentrificació, de l’ampliació de la desigualtat social i de l’explotació laboral.

La manifestació del 19 de setembre es va mantenir malgrat la suspensió de l’ampliació de l’aeroport.

Favb.cat