L’onada de mobilitzacions de la campanya Confinem els cotxes, Recuperem la ciutat que ha tingut lloc arreu de Catalunya finalitza aquest dissabte amb una concentració a Barcelona per demanar major contundència al govern de la ciutat.
Reclamem un Pla de Xoc urgent de conversió de les calçades en viari prioritari per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de la ciutat; i l’aplicació d’un peatge anticontaminació per dissuadir de l’ús habitual individual del vehicle privat i augmentar el finançament del transport públic.
Quan: Dissabte 3 d’octubre 18h.
On: Plaça Francesc Macià. Barcelona (muntanya/Llobregat)
Sota el lema Respirar net és un Dret, la campanya que compta amb el suport de 676 entitats i més de 8.300 persones, convoca una concentració aquest dissabte a les 18 hores a Barcelona. Es tallarà l’avinguda Diagonal des de la Plaça Francesc Macià fins a l’Avinguda Sarrià.
La concentració serà estàtica i es realitzarà una activitat amb els assistents seguint una coreografia. Hi haurà parlaments dels moviments representats per expressar els drets vulnerats per l’actual model de mobilitat insostenible centrat en el cotxe.
La campanya, que ha realitzat concentracions a Vilassar de Mar, Girona, Lleida, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Tarragona i Sabadell des del passat 19 de setembre; acabarà a Barcelona i posarà punt final al que ha estat una segona onada de mobilitzacions després de les realitzades el passat mes de juny a 12 ciutats catalanes.
Les entitats impulsores denunciem que les actuacions realitzades per l’Ajuntament de Barcelona per transformar el model de mobilitat han estat tímides i parcials. Això ha estat confirmat per les dades d’augment de les emissions i del trànsit privat de les darreres setmanes que se situen a nivells similars als d’abans de la pandèmia. De manera preocupant, el transport públic no s’ha recuperat en la mateixa mesura.
La restricció del trànsit privat esdevé una actuació urgent degut als alts nivells de contaminació atmosfèrica als quals s’exposa diàriament la població. Durant la primera quinzena del curs escolar, els nivells d’òxids de nitrogen han superat els recomanats per l’OMS en el 52% d’escoles de la ciutat (el 97% la primera setmana). Estudis recents apunten que les zones en les quals es respira un aire més contaminat mostren una major mortalitat i un major percentatge de casos greus per la covid 19 (1,2).
De la mateixa manera volem mostrar a l’opinió pública que les reivindicacions de la campanya són en benefici del conjunt de la població, ja que es basen en la defensa del dret a la salut. Aquesta reivindicació contrasta frontalment amb les declaracions recents de certs lobbies que només volen defensar l’statu quo actual del cotxe.
Per aquest motiu, des de Recuperem la Ciutat es volen denunciar les campanyes recolzades pels grans interessos vinculats a les multinacionals del motor i les energies fòssils per generar falses polèmiques i bloquejar qualsevol mesura en favor de la mobilitat sostenible.
Per avançar cap a ciutats pacificades, sense fums ni sorolls, ens cal una política de mobilitat amb mesures estructurals i transversals que actuïn sobre l’arrel del problema per capgirar el model de mobilitat centrat en el cotxe prioritzant el transport públic, la bicicleta i el vianant.
Més informació: https://www.recuperemlaciutat.com/#setembre
Coreografia:https://www.youtube.com/watch?v=Twaur9iVab0&feature=youtu.be
1- Andree, B. P. J. (2020). Incidence of COVID-19 and Connections with Air Pollution Exposure: Evidence from the Netherlands.
2- Wu, X., Nethery, R. C., Sabath, B. M., Braun, D., & Dominici, F. (2020). Exposure to air pollution and COVID-19 mortality in the United States. medRxiv.